Hem Mixat Snart kommer Hisingsbrons pyloner

Snart kommer Hisingsbrons pyloner

Hisingsbron

Under sommaren råder full aktivitet vid byggnationen av Hisingsbron i Göteborg. Fyra pyloner och ett 750 ton tungt lyftspann ska monteras. Dessutom kommer en rekordstor pråm att gå upp i Göta älv.

– Det är stora och tunga delar som kräver en enorm precision när de ska monteras. Felmarginalerna är på millimeternivå så det är en stor utmaning, säger Susanne Wiberg, projektledare på trafikkontoret för byggnationen av Hisingsbron.

Det rekordstora skeppet har lastats med tolv stora stålkonstruktioner i Sevilla och ska lägga till i Frihamnen. Förutom Hisingsbrons fyra pyloner finns fyra pylontoppar och fyra motvikter som vardera väger 187 ton ombord. Efter att ha lastats om till en pråm kommer pylonerna att ställas upp i vertikalt läge. Sedan monteras delar av maskineriet i pylonerna innan det är dags för passage genom Götaälvbron.

– Vi beräknar att det tar två dagar att montera varje pylon. Det är nu som Hisingsbron får sin karakteristiska siluett, säger Susanne Wiberg.

“Det är en efterlängtad milstolpe”

Den 20 juli öppnas Götaälvbrons klaff i maximalt läge för att kunna släppa igenom pråmen med pylonerna. Det är en spektakulär lösning och förberedelserna är omfattande. När Arpeggios farbana i betong är färdigställd kommer stora kranar att köras längst ut på varje sida för att hjälpa till att få pylonerna på plats.

Medan pylonerna monteras anländer nästa stora leverans från Sevilla. Det 750 ton tunga lyftspannet fraktas på ett 150 meter långt fartyg och lastas sedan om till en pråm som vanligtvis trafikerar Nordsjön. När den 90 meter långa och 27 meter breda pråmen styr upp i Göta älv mot byggnationen av Hisingsbron tar den rekordet som den största pråmen som någonsin har gått in i älven.

– Det är en efterlängtad milstolpe, lyftspannet är vår sista leverans av stål till Hisingsbron, säger Susanne Wiberg.

När lyftspannet ska monteras i slutet av augusti stängs farleden runt arbetsområdet i sju dagar. Lyftspannet är bredare än farleden och behöver därför transporteras utanför farleden, där Götaälvbron inte är lika skyddad.

– Det blir trångt när vi går igenom Götaälvbron med lyftspannet. Öppningen är 44 meter och lyftspannet är 40 meter brett, så passagen måste ske väldigt lugnt och kontrollerat, säger Susanne Wiberg.

Preliminära hålltider för sommarens arbeten:
13 juli: Skepp med tolv stora stålkonstruktioner lägger till i Frihamnen.
20 juli: Pråmen med brons fyra pyloner passerar genom Götaälvbron. Farleden är avstängd.
20-28 juli: Pylonerna monteras på Hisingsbron. Farleden är avstängd i längre perioder.
Slutet av juli: Lyftspannet kommer på fartyg som lägger till i Frihamnen.
21 augusti: Lyftspannet monteras på Hisingsbron. Farleden är avstängd i sju dagar.