Hem Betongbruden Tunneljobb med Betongbruden

Tunneljobb med Betongbruden

tunnel
Foto: Åsa Karlström.

BetongbrudenI fredags ringde chefen och frågade vad jag skulle göra på lördagen. Jag svarade tydligen inte snabbt nog för jag åkte på att jobba! Får se till att ha ett standardsvar att slänga fram kvickt framöver…

Skämt åsido, Betongindustri hade helgjobb med lite olika körningar, bland annat tunneljobb som jag ju älskar så jag var inte så svårflörtad. Jag började rätt sent så jag kunde hämta bilen 06.30 på lördag morgon och sedan åkte jag iväg till fabriken i Ulvsunda.

Där börjar det med en timmes väntetid på grund av byggen som inte är redo. Sedan får jag två tunneljobb på raken, sprutbetong till Förbifarten båda två. Mysigt!

När jag står och lastar det andra lasset kommer Betongindustris transportledare förbi och hälsar. Han är den som bestämmer vilka bilar som ska köra var och när. Vi har pratat någon gång i telefon men har aldrig träffats trots att jag har kört en hel del åt Betongindustri genom åren. Trevligt att få ett ansikte på folk.

Efter det blir det en vända till ett annat tunneljobb på Norra Stationsgatan men där har de inte hunnit så långt in i berget så jag står utanför och lossar.

Efter det blev det lunch. Vanligtvis har jag låda med mig eller käkar ute på någon vettig restaurang men jag hittar dåligt i den här delen av stan så det får bli en korv bara.

När jag ska starta bilen efter rasten ser jag på färdskrivaren att jag klantade mig på morgonen, jag skulle behöva stå på rast en kvart till egentligen. Jag ropar upp fabriken och frågar hur planeringen ser ut och då säger de att det är planerat ett lass till för min del. Jag kollar hur mycket körtid jag har kvar och säger att det borde gå att lasta direkt. I värsta fall får jag ta en halvtimmes rast till på hemväg sedan. (Jag måste ta 45 minuter rast per 4,5 körd timme. Rasten får delas upp i en kvart och en halvtimme och kvarten måste tas först. Därför måste jag ta en halvtimme till på hemväg då den första rasten kommer att räknas som en kvart eftersom den var för kort. Tycker ni det här låter krångligt så kan jag lova att det är bara toppen av ett isberg med alla regler vi yrkeschaufförer måste ta hänsyn till).

När jag har lastat klart mitt sista lass frågar fabriken vad jag har för planer efter jobbet. Inga alls svarar jag och tänker att det var det “sista lasset” det… De vill att jag ska ta ett lass tillbaka till Norra Stationsgatan om det behövs och jag säger att det går fint det men att jag i så fall måste ha en halvtimme rast innan dess.

Vi bestämmer att jag hör av mig när jag har lossat klart. Jag backar till pumpen på Norra stationsgatan. Tjugofem minuter senare är bilen tom och då meddelar fabriken att man är klar med gjutningen och att jag kan åka hem. Härligt!

Jag åker till fabriken i Hammarby för att spola eftersom den är på hemväg. Är helt ensam där så med Spotify på hög volym fuldansas det och sjungs för fullt medan jag fyller bilen med vatten. Bra lördag!

Åsa “Betongbruden” Karlström