Hem Betongbruden Betongbruden och den oförutsägbara branschen

Betongbruden och den oförutsägbara branschen

Betongbruden

Vi har en ny kollega som ska köra en av våra bilar och dessutom rycka in på övriga leverantörer när det behövs. Han är inte helt ny, han har kört i några år och dessutom är det jag som har lärt upp honom en gång i tiden.

Eftersom han var en av de tappra som var kvar på mitt förra företag Bardes Transport AB som nyligen har gått i konkurs (till hela branschens glädje) så föreslog jag att han skulle söka jobb hos oss. Idag skulle jag åka med honom i en av våra bilar eftersom han aldrig hade kört en lastbil med en sådan växellåda och den är lite speciell.

Vi började med en genomgång av alla knappar i bilen och sedan tog vi en kort sväng ut dör att känna på växellådan. Efter det lastade vi vårt första lass som var sprutbetong till Nacka. Jag kände igen kunden och hade en aning om vart vi skulle men för säkerhets skull startade vi GPS:en. Den är förinställd på kundens adress så vi började köra.

Efter en stund ville den ha iväg oss ut mot Fisksätra och det kändes inte alls bra så vi kollade med fabriken och nä, dit skulle vi absolut inte. Startade min Waze istället och letade oss tillbaka till civilisationen. Vi kommer till kunden och börjar backa ner i tunneln när en kille kommer och säger att “vi ska inte ha nån betong idag”. “Nähä?”

Ringer kunden och dubbelkollar att vi är på rätt bygge och det var vi ju såklart inte, trots att fabriken bekräftat det. Dock säger även denna kille att de ska inte ha någon betong på rätt bygge heller, den var avbeställd för flera dagar sedan… Jahapp, bara att ge sig iväg till tippen med betongen då.

Det är rätt långt till tippen, och dessutom köer, så när vi kom tillbaks var det dags för lunch. Jag hade ingen lunch med mig för den ursprungliga planen var att bara åka med kollegan “ett par lass”… Att jag aldrig lär mig. Det enda man kan förutsätta i betongbranschen är att ingenting kan förutsättas!

Efter lunchen får vi ett nytt lass med sprutbetong till en annan kund. Kommer dit, kör ner i tunneln för att mötas av ett tomt hål? Börjar backa upp men det slirar och i samma veva kommer kunden och frågar vad vi gör där? Vi dubbelkollar adressen som stämmer och då säger kunden att vi är över en timme för tidiga och att han dessutom hade sagt till fabriken att bilen skulle backa ner, information som vi alltså inte fick.

Med lite trixande kom vi upp och slapp be om hjälp. Sedan blev vi stående en timme medan vi väntade på att kunden skulle bli klar. När det var dags började vi lossa men efter 2/3 av lasset var betongen så dålig att kunden avbröt och skickade oss på tipp! Irriterande. Hade fabriken skickat ut oss till den tid som kunden hade beställt hade jobbet troligen gått som smort.

Jag blir riktigt förbannad över att man behandlar sina kunder på det här sättet och fanns det nu skäl till det hade man väl åtminstone kunnat höra av sig till kunden och förklara läget? Helt obegripligt. Kunden var dock supertrevlig och efter att ha hänvisat honom till rätt ställe för att diskutera det som hänt önskade vi varandra en bra dag och jag och kollegan kunde bege oss mot tippen.

Åsa “Betongbruden” Karlström