Hem Betongbruden Till havs med Betongbruden

Till havs med Betongbruden

Dunder
Foto: Åsa Karlström.

BetongbrudenEn mycket dimmig morgon för ett tag sedan så var det dags att åka lite båt.

Jag älskar ju tunneljobben, men en tur  på vattnet trumfar utan tvekan tunnlarna. Lastade och begav mig till Söder Mälarstrand för att där köra ombord på en arbetsbåt som heter Dunder. Det är en gammal bekantskap som jag har åkt med flera gånger.

När jag kommer ner till färjeläget är det så dimmigt att man ser knappt båten trots att den  precis hade lagt ut. Visar transportsedeln för provtagaren på kajen och sedan lämnar jag en skvätt betong som kontrolleras så att kvaliteten är rätt. Efter det blir det en ganska lång väntan och en till kollega hinner ansluta.

När Dunder kommer tillbaka med den första bilen blir det lite trångt på kajen men till slut är jag ombord. Jag blir dirigerad att köra så långt fram i fören som det går så att båten blir lite högre i aktern, pråmen jag ska backa av på är tydligen lite hög.

Några minuters färd i dimman och sedan är vi framme. Jag lägger i backen och gör ett försök att backa. Det händer ingenting och förvånat rullar jag fram en liten bit. Nytt försök och då ser jag att drivhjulen slirar. Härligt!! Här står jag med en 25 ton tung lastbil ett par meter från vattnet, utan stopp framför mig, det är “uppförsbacke” och det slirar…

Jag ser inte ens båten framför mig utan bara vatten. Spännande! En personal på båten ser dilemmat och kommer med en släpagnskloss som han lägger framför framhjulet. Jag hojtar tack och sedan tar jag till alla tekniska knep jag kan för att bättra på greppet. Kommer några meter sedan tar det stopp. Nytt försök, kommer några meter igen. Bit för bit lyckas jag få grepp så jag kan backa av.

Det är inte direkt mindre spännande att backa över till pråmen. Underlaget är tjocka stockar ungefär som slipers av varierande kvalitet. En del är trasiga och en del rör lite käckt på sig när man backar över dem.

Dessutom vill man att vi ska hålla oss så långt emot kanten som det går för att en bil till ska få plats så med 30-40 cm tillgodo ser man bara vatten genom sidorutan. Inte läge för att slinta på kopplingen eller något annat oplanerat där!

Med halkan på båten i färskt minne kan jag säga att det gick inte fort fram till fören när jag körde ombord! Väl tillbaka i land igen är humöret på topp resten av dagen, jag har verkligen världens bästa jobb!

Åsa “Betongbruden” Karlström