Hem Teknik Spektakulärt bygge då Slussen får ny sluss

Spektakulärt bygge då Slussen får ny sluss

Max Lindeskog
Max Lindeskog.

Det händer mycket kring Slussen just nu. Den 25 oktober invigdes Slussbron, eller den i folkmun kallade Guldbron, med pompa och ståt. Slussen är Stockholms mest trafikerade knutpunkt och den renoveras ungefär vart hundrade år. Första gången det byggdes en sluss här var 1642. 

Sponsor av Betonggalan 2020Nu bygger Skanska på uppdrag av Stockholm stad en ny sluss mellan Mälaren och Saltsjön.

Nya Slussen kräver noggrann planering för att allt ska klaffa. Slusskanalen byggs i tre delar – mittdelen byggs på plats medan de andra två prefabriceras på en pråm utanför Betongindustris fabrik i Värtahamnen.

– Totalt levererar Betongindustri cirka 6 500 kubikmeter betong säger Max Lindeskog, fabrikschef på Betongindustri i Värtahamnen. Till de två prefabricerade slussdelarna används 2 268 kubikmeter vardera. Det betyder 378 lass från Betongindustris betongbilar som åker en sträcka om cirka 700 meter till den tillfälliga arbetsplatsen.

Delarna byggs på en sänkpråm. Hela konstruktionen flyter och när den är klar bogseras den in till Slussen från Värtahamnen. Där sänks den ner till botten. En stor utmaning är att pråmen hela tiden rör sig. Det går inte att använda utsättningspunkter – den mätutrustning som används vid traditionella betongbyggen. Därför har Skanska byggt ett eget referenssystem lokalt för pråmen.

Tuffa krav på hög kvalitet

Skanska har höga krav på både yta och material. Konsistensen måste hålla en jämn nivå. Det innebär att provningsfrekvensen varit extremt hög. Betongen kan inte justeras på plats utan behöver vara helt rätt från första början.


Film: Stockholm Stad. 

– Många prover tas både på fabriken och på arbetsplatsen för att säkerställa kvaliteten. Det har fungerat mycket bra och kunden är jättenöjd. Det har faktiskt gått bättre än vi kunde förutse, säger Max Lindeskog stolt.

De tre bilarna som gått i skytteltrafik den korta sträckan till arbetsplatsen, har stått i tio minuter och snurrat på fabriken inom de gått iväg. På så sätt har man säkerställt att alla bilar haft samma kvalitet i lasten och att betongen är ordentligt blandad. Betongen är Betongindustris Frost-BI, med självkompakterande betong i väggarna.

Conny Slottgård
Conny Slottgård.

Conny Slottgård, arbetsledare på Skanska är nöjd med leveranserna från Betongindustri.

– Jag är imponerad. Betongen har en hög och jämn kvalitet och vi har inte haft några problem. Nyckeln är såklart att det ställts höga krav och att vi har en mycket bra kommunikation med både kundtjänst och fabrik. Har betongen tenderat till att vara för trögt eller för blött har det snabbt gått att justera, tack vare att det varit så nära till arbetsplatsen, säger Conny Slottgård.

Han fortsätter. Ordermottagandet har varit klockrent. Och SMS-funktioner som har koll på bilar och mängder har gett en superbra överblick över hela förfarandet.

Caroline Apelqvist
Caroline Apelqvist.

Caroline Apelqvist är produktionschef på slussbygget. Hon instämmer med Conny Slottgård och tillägger:

– Arbetsflödet har påverkat trafiken minimalt – inga yttre omständigheter har stört. Just att det är så nära mellan fabriken och pråmen har gett oss en god kvalitetssäkring. Men även stora miljövinster, förklarar hon.

Skanskas största utmaning har varit viktfördelningen på sänkpråmen då 2 400 ton betong ska pumpas in i konstruktionen. Pråmen fylls först med vatten i olika magasin. För att behålla balansen när betongen pumpas in, tömmer man samtidigt lika delar vatten ur pråmen. En teknik som fungerat mycket bra.

Hur går det till?

När slusskanalen bogserats iväg till rätt djup utanför Loudden, fylls pråmen med vatten i den bakre delen först. Sedan i den främre. När den är i plant läge flyter den av och bogseras vidare i mot Slussen. Där sänks den till botten.

– Det här är ett mycket häftigt projekt just för att det är en så viktig plats i hjärtat av Stockholm, säger Max Lindeskog. En plats som engagerar. Det gör jobbet speciellt. Många människor kommer att röra sig i det här området, därför är det kul att vara en del av det – även om vårt arbete sänks till botten och blir osynligt för betraktaren. Vi har haft ett fantastiskt bra samarbete med Skanska.


Fakta 

  • 16 000 båtar passerar slussen varje år.
  • Första delen: 65 meter lång, 24 meter bred, 7 meter hög.
  • Flytten från Värtahamnen, nedsänkningen och bogseringen till Slussen tog cirka 10 timmar.
  • Bygget av mittdelen är i full gång och sista och tredje delen byggs ute vid Värtahamnen.

Källa: Stockholm stad.