Hem Betongbruden Betongbruden och rännlasset

Betongbruden och rännlasset

Betongbruden

Jag fick ett rännlass till Förbifarten och precis när jag kom fram till nerfarten till tunnlarna så kom det en lots och skulle visa vägen. Sådant är alltid uppskattat för det är rätt stort därnere.

Dessutom kan en vägbeskrivning som stämde för någon timme sedan vara inaktuell när man kommer fram pä grund av maskiner eller annatsom står i vägen. Ibland pratar inte de olika entreprenörerna med varandra och det ställer ju också till det.

Kom fram till killarna som skulle gjuta, ställde bilen mitt i vägen (som sagt…) och fällde ut rännan. Hör att killarna pratar svenska och blev förvånad, det är inte så vanligt. Började fylla formen som skulle vara till något slags utrymningsväg för den färdiga tunneln.

När vi var klara där skulle vi ett par hundra meter längre fram och gjuta på ett till ställe. Lotsen åkte i förväg och stannade vid en liten tunnelgång. Där skulle jag backa cirka 75 meter in i ungefär 45 graders vinkel, med rännan ute dessutom!

TunnelKolsvart var det. Jag har ju backlampor på bilen men de är inte starka nog för att lysa upp särskilt bra de extra metrarna som rännan är och det är svårt att se avståndet mellan rännan och bergväggen.

Jag ber kunden hålla ett öga på rännan och med fjärren till den i ena handen och den andra på ratten gjorde jag ett försök att backa in i gången. Tappar fästet på grund av löst underlag direkt. Försöker flera gånger och med extra fart, inget funkar.

Kunden säger att jag inte ska svänga så tidigt men haken med det blir att vid höger framhjul är det en schakt (grop) utmed hela det tunnelröret och den är någon meter djup, utan märkning!

Dessutom är det mörkt där så jag ska alltså hålla koll på rännan, backa så fort jag törs OCH hålla koll i det kolsvarta högra främre hörnet samtidigt så att inte lastbilen ramlar ner i schakten… Spännande!

Till slut inser även kunden att det här kommer ju inte att gå och föreslår att jag ska åka ner och vända istället! Det kunde han väl ha kläckt ur sig på en gång?!

Åker och vänder och nu blir det en helt annan sak att backa in i gången. Inser snabbt att det där med att kunden skulle hjälpa till med att ha koll på rännan och bergväggen har han glömt så jag backar samtidigt som jag rattar rännan med fjärren i den kurviga uppförsbacken till gjutningen.

Väl framme konstaterar jag att det nog är en av de trängsta tunnlar jag har kört i, kul! All betong gick åt till denna gjutning, alltid skönt att slippa retur.

Åkte till tunnelns spolplats, spolade rännan och sedan var det full fart mot fabriken för spolning av bilen och hemgång.

Åsa “Betongbruden” Karlström