Hem Betongbruden Frivillig nattjour med Betongbruden

Frivillig nattjour med Betongbruden

Betongbruden

Jag började sent och lastade första lasset vid halv åtta. Sedan blev det fem lass till Saltsjö-Boo och lossning till mastpump.

Pratade med en kollega som körde på en storgjutning. Den planerade tiden för gjutningen var från femtiden på morgonen till klockan tre på natten. När jag frågade på eftermiddagen hur det gick svarade han uppgivet ”inget bra alls”. Han hade kört två lass på sex timmar och de låg två timmar efter planeringen.

Jag hade haft på känn att denna gjutning skulle bli strulig så jag hade avstått att anmäla mig som övertidsbil.

 Vid tretiden tyckte fabriken jag körde på att jag kunde spola, jag som nyss börjat?! Men det passade bra eftersom jag hade ett ärende att göra.

Spolade och såg sedan att jag inte hade någon körning dagen därpå. Ringde chefen och sade att jag kan ha ”jour” under natten ifall fabriken har nån bil som får slut på arbetstid eller någon bil går sönder eller så, om jag fick? Normalt sett har vi inte sådant, utan detta gjorde jag frivilligt och obetalt eftersom jag tyckte synd om alla som jobbade med storgjutningen.

Ringde till fabriken och de blev mycket glada över mitt förslag att de kunde ringa under natten om de behövde mig. 

Åkte och gjorde mitt ärende och så passade jag på att köpa lite fikabröd eftersom jag körde förbi fabriken som jobbade långpass på vägen hem.

Jag svängde förbi dem med fikat och gick upp och pratade med blandarkillarna. En av dem som just hade börjat sitt pass hade huvudvärk men inga tabletter så han fick en dubbel uppsättning av mig så att han skulle klara natten. 

Även om jag undvek den här körningen och inte är särskilt förtjust i nattjobb så är det självklart att ställa upp och erbjuda hjälp när det skiter sig. Alla har ju samma mål, att få jobbet gjort och att få komma hem.

Om det blev någon körning för mig? Nä, jag klarade mig skönt nog!

Åsa ”Betongbruden” Karlström