Hem Betongbruden Vinternatt i betongbilen

Vinternatt i betongbilen

Betongbil
Foto: Åsa Karlström.

BetongbrudenJag hade tackat ja till att köra nattjobb på Betongindustri häromdagen. Det var storgjutning på en av Förbifartens alla byggarbetsplatser, denna gång i Akalla.

Betongen hämtades på fabriken som ligger i Värtahamnen. För att skoja till det lite extra så snöade det friskt under dagen och det låg en klass 1-varning för upp till 20 cm snö i Stockholm.

Risk för kaos i trafiken alltså så jag åkte rätt så tidigt hemifrån. På vägen till fabriken pratade jag med chefen som också var på dit eftersom kollegan jag skulle byta av hade fått något fel på bilen.

Betongbil på fabrik
Foto: Åsa Karlström.

När jag kom till fabriken blev jag bjuden på mat och felet på bilen hittades rätt snabbt av chefen. Kortslutning i arbetsbelysningen bak på lastbilen gjorde så att vi fick problem med roteraren. Om vi lät bli knappen till arbetsbelysningen funkade det finfint.

Kollegan tog min personbil upp till Sollentunafabriken där lastbilen parkerats och jag lastade mitt första lass för kvällen. Medan snön yrde tänkte jag att det åtminstone var stora vägar mellan fabriken och bygget.

Rullade ut på vägen och konstaterade snabbt att snösvängen inte hade hunnit med. E4:an hade en vinterväg värdig Norrland, helt snötäckt och man fick bestämma själv var man trodde att filerna gick.

Vissa personbilar och lätta lastbilar som hade stora svårigheter att veta var de befann sig utan linjer till hjälp kom obehagligt nära ett par gånger.

Jag höll extra ordentligt avstånd till framförvarande och tuffade fram i 50 km/h, det kändes lagom med tanke på underlaget. Bara enstaka bilar körde om, en hel rad höll sig på led bakom. Sikten var som tur var bra trots snöandet.

Jag kom ut till bygget och skänkte en tanke till pumpföraren och de stackare som göt, fy fasen vilket väder att stå ute i hela dagen och natten. Lossade mitt lass och smög tillbaka till fabriken utan bekymmer. Såg ett par olyckor på angränsande vägar men på min väg var det fritt.

Tillbaka på fabriken kunde jag backa under för ett nytt lass direkt. Bygget låg efter med gjutningen så jag insåg rätt omgående att det skulle bli en lång natt. Uppdaterade fabriken på hur länge jag kunde köra enligt lagen så att de visste hur länge jag var tillgänglig. När jag körde tredje lasset hade snösvängen gjort sitt och E4:an såg ut som vanligt igen.

Sista lasset körs strax före 03.00 och på väg till bygget hör jag på radion att de inte ska ha mer betong. Efter ett par minuters väntetid kommer kunden och jag blir hemskickad med fullt lass. Efter att ha tackat fabriken för natten styrde jag mot Sollentuna där jag lämnade returbetongen och spolade bilen. Strax efter klockan fyra kunde jag ta min personbil hemåt och göra helg.

Åsa “Betongbruden” Karlström