Hem Betongbruden Skärgårdsjobb med Betongbruden

Skärgårdsjobb med Betongbruden

Betongbruden

Förra veckan fick jag frågan om jag ville åka ut med ett lass till en av våra skärgårdsöar. Jag är alltid pigg på skärgårdsjobb så jag tackade ja. Beställd lossningstid var 40 minuter men fabrikspersonalen sade att det nog var mer realistiskt med en timme eftersom kunden hade en minipump med 90 meter slang.

Under tiden jag lastar ser jag på Facebook att vägen upp till pumpen var riktigt dålig, smal och en sådan väg med gräs i mitten så det inte går att ploga ordentligt. Första bilen fick ta sats och helt enkelt gissa var hjulspåren gick.

På väg ut till färjeläget konstaterar jag att det inte finns någon retarder i betongen. Retarder är ett tillsatsmedel som fördröjer brinntiden och kan vara bra att ha till exempel om det är väldigt varmt eller väntetiden kan väntas bli lång.

Över radion stämmer jag av med den kollega som varit där med första lasset och för honom hade det tagit en kvart att komma uppför backen och sedan hade lossningen tagit ungefär en och en halv timme. Jag får även info om att jag måste vänta vid färjeläget tills bilen innan mig kommer tillbaka.

Kör på färjan och startar lossningstiden på datorn vilket är kutym. När vi närmar oss målet ser jag att bilen före mig står vid färjeläget och väntar, han har alltså inte lossat ännu! Det här blir inte kul tänker jag och kör fram till honom. ”Grattis, jag har stått här i en och en halv timme” säger han uppgivet.

Varför i hela friden skickar man ut mig med lass när bilen före inte ens är i närheten av att få lossa? Det är som att be om problem, tänker jag innan jag parkerar bakom kollegan. En timme senare ser kollegans betong ut som skit så han häller i tillsatsmedel för att motverka det och sedan åker han för att lossa. Jag kollar till min betong som inte längre har den konsistensklass som kunden har beställt men den är åtminstone OK.

Ytterligare en timme senare är saken en annan och betongen börjar se riktigt dålig ut. Jag kollar med kollegan hur det går för honom och där går det trögt. Samtidigt inser jag att det är trekvart kvar tills nästa färja går och att här behöver det tas ett beslut. Jag bedömer att min betong inte kommer vara användbar om trekvart så jag ringer min chef som får kontakta fabriken.

Under tiden ber jag färjekarlarna om vatten för att spä ut betongen. De hade inte obegränsat med vatten men jag får 15 liter vilket gjorde skillnad, skönt. Får klartecken från fabriken att åka därifrån och bestämmer med chefen att det får bli Frentabs anläggning i Kovik för den är klart närmast. Medan jag står på färjan häller jag i allt jag har av tillsatsmedel och kollegan som avbrutit sin lossning för att hinna med samma färja gör likadant.

I det här läget vill man inte riskera eventuellt stillastående köer på väg till tippen. Att bila ur en bil full med brunnen betong kan kosta allt mellan 50-100 000 kr, plus den förlorade inkomsten vid stilleståndet. Det tar flera personer 1-2 veckor att bila ur betongen. När bilen är full med brunnen betong fungerar inte roteraren så betongen måste bäras ut. Med en vikt på ca 2,4 kilo per liter betong så är det inget lätt jobb. Detta är orsaken till den enorma stress man känner när betongen börjar brinna i roteraren. När jag som nybörjare frågade hur lång tid det tar innan betongen brinner fick jag svaret ”det lär du dig” vilket är det mest korrekta svar man kan få, det är så många faktorer som påverkar det.

Kovik är ingen tipp som vi normalt använder så chefen ringde dem och förklarade läget och vi fick OK på att åka dit. När jag kommer dit ringer jag en maskinist som jag fick numret till och frågar var jag ska lägga betongen. En väldigt trevlig maskinist förklarar och jag passar på att fråga om de har vatten. De tror att det är fruset men ska göra ett försök säger han. Vattnet var fruset men det viktiga var ändå att bli av med betongen.

Jag åker tillbaks till fabriken och får sten och vatten ifrån blandaren för att riva loss eventuell stelnad betong och sedan kan jag spola bilen för dagen. Stort tack till Frentab för snabb och trevlig service, det plus lite humor gjorde att jag åkte därifrån med ett leende!

Åsa ”Betongbruden” Karlström