Hem Betongbruden Ny skärgårdstur för Betongbruden

Ny skärgårdstur för Betongbruden

Betongbruden

Jag hade sådan tur att det var dags för skärgårdsjobb igen, denna gången dessutom med en halvtimmes båtfärd ut till kunden, underbart!

Det hade sagts till att jag skulle köra en av bilarna som skulle med färjan så när jag kom på morgonen så började jag med att fråga om fabriken hade koll på det. Noteringen fanns i datorn, perfekt. Jag tänkte inte mer på det utan backade under blandaren när det var min tur enligt listan. När jobbet dök upp på paddan såg jag att jag hade fått ett lass till Älvsjö?! Inte så mycket skärgård där…

Kastar mig på telefonen och ringer fabriken och frågar vad fasen som hände? Det visade sig att det hade blivit en kommunikationsmiss. Jag var väldigt besviken så jag var rätt upprörd, hade börjat veckan med rejält ont och knappt sovit så det här hade jag verkligen sett fram emot. Tack och lov så skulle det gå en färja till lite senare. Jag andades ut och sade glatt att ja men då gör det ju inget!

Åkte iväg till Älvsjö och lossade mitt lass där.

 Tillbaka på fabriken dubbelkollar jag att jag kommer få åka och de säger att jag kan passa på att ta rast. Efter rasten blir det lite väntetid och jag sitter och pratar med en åkare som för dagen kör en av sina bilar själv eftersom chauffören är sjuk. Vi har såvitt jag minns inte träffats innan och det blir en hel del intressant och givande prat. Trevligt!



När det äntligen är dags att lasta så blir det jag och den här åkaren som får åka ut. Vi beräknas vara borta i åtminstone fyra timmar så jag tar med lunch. Det första jag kollar när jag får jobbet till paddan är om det är retarder i betongen (retarder fördröjer brinntiden). Det är det, väl tilltaget dessutom.

Vi kommer ner till färjeläget och bara någon minut senare kommer färjan med de bilar som åkte första vändan. På färjan står också minipumpen som vi ska lossa till. När vi kommer fram till ön kör pumpen fram så långt han kan på landgången och sedan får kollegan backa till. Han lossar och jag solar, pratar med trevligt folk och tittar på när andra jobbar.

När kollegan nästan är tom så är de klara! Jag behöver alltså inte lossa något alls men får ändå betalt för lossningstiden från att jag körde på båten tills jag kom tillbaks. Perfekt! Inte billigt att skicka mitt lass i retur men mycket billigare än att riskera att behöva åka en vända till med färjan om betongen inte hade räckt

Kollegan hade haft problem med att fylla sin vattentank på morgonen och eftersom jag inte behövde mitt vatten så fick han ta det han behövde av mig.

Tillbaks på fastlandet åkte jag direkt till tippen med mitt lass och efter nästan sex timmar i roteraren var betongen fortfarande lika fin som vid lastningen. Efter att ha tippat returen blev det tillbaks till fabriken för att spola och gå hem, nöjd och glad efter en härlig dag!

Åsa ”Betongbruden” Karlström