Hem Betongbruden Betongbruden i underjorden

Betongbruden i underjorden

Foto: Åsa Karlström.

BetongbrudenDet är såklart inte bara sprutbetong till tunnelväggar och tak som levereras ner i tunnlarna.

Vi gjuter även bland annat väggar, stödmurar och fundament till de prefabricerade tunnelväggarna och så kanalisation.

Kanalisation kallas det när man gjuter in plaströr där elen i tunnlarna kommer att dras. Det gjuts med ränna och göms sedan bakom väggarna.

För oss chaffisar är detta en rätt enkel lossning, däremot är det ganska tidskrävande med flera flyttar av bilen. När det är lite kyligare ute är det perfekt att få ett sådant här jobb eftersom tunnlarna oftast har plusgrader.

Häromdagen fick jag en körning med sprutbetong till Förbifarten. Det var en lite luddig beskrivning av vart man skulle ner i tunnlarna så jag ringde kunden och frågade.

Han förklarade att jag skulle köra ena tunnelröret en bit, sedan över i det som gick bredvid och när jag kom till en stor grushög skulle jag backa upp till pumpen på en avtagsväg, eller en ramptunnel som det heter på deras språk.

Kunden sa att det var en bit att backa, närmare bestämt 400 meter! Det tog sin lilla stund att ta sig fram till pumpen men väl där kunde jag börja lossa direkt.

Medan jag står och lossar ser jag att det kommer en bil till backandes, inte bra eftersom han absolut inte får plats.

Han kommer fram och pratar och jag förklarar att han måste kolla att bilen före har åkt innan han backar in hit. Han säger något om att det kanske går att passera vilket jag är högst tveksam till. När jag har lossat klart har han kört ner hela vägen till korsningen och får göra om backningen.

Jag spolar av roterarens bakdel och sätter fart upp mot vårsolen igen. Dagar som dessa är det nästan synd att köra ner i underjorden. Obeskrivligt skönt med lite värme nu, det kan vi behöva!

Åsa ”Betongbruden” Karlström