Hem Fråga Experten Fråga Experten: Gjuta “rännor” på uppfarten?

Fråga Experten: Gjuta “rännor” på uppfarten?

Fråga Tidskriften Betongs experter

Jag har lagt singel på min uppfart för ett tag sen men nu börjar den följa med däcken varje gång jag kör ut bilen. Jag har därför tänkt mig att gjuta två “rännor” där jag parkerar bilen så att däcken hamnar på dessa rännor för att jag ska slippa dra med mig singeln ut på vägen varje gång jag kör. Det är en liten lutning på uppfarten.

Vilken sorts betong skulle ni rekommendera till detta och behöver jag behandla betongen på något visst sätt för att det inte ska bli en isbana på vintern?
/Jacob

Om du vill bibehålla gruset (singel) och inte plattsätta eller belägga hela ytan med betong eller asfalt, kan det vara en bra lösning att gjuta två “rännor” som bilen kör på.

Du behöver se till att underlaget är någorlunda stabilt, och att “rännorna” är någorlunda tjocka (ca 15-20 cm) och är armerade med ett par längsgående järn i över- och underkant. Är “rännorna” långa kan det vara idé att gjuta dem i några etapper, så det blir som en rörelsefog mellan dem.

Det funkar också att gjuta hela längden och såga upp rörelsefogar när betongen hårdnat, för att på så sett få en “kontrollerad” sprickbildning. Om du inte vill ha fogar eller synliga sprickor, behövs det några extra armeringsjärn.

Då det är en konstruktion som exponeras för klorider (tösalter) och risk förarmeringskorrosion, bör du ha någorlunda täckskikt (ca 35 mm), samt se till att sprickorna inte blir för stora.

Kombinationen tösalter och cyklisk frysning i fuktig miljö, gör att du bör välja en betong som klarar detta. Ser man på de klasser som ofta tillämpas för denna typ av exponering, brukar man tillämpa XD3+XF4. Det innebär en lufttillsatt frystestad anläggningsbetong med vatten-cement-tal (vct) på max 0,40.

I ditt fall borde det vara tillräckligt med en “vanlig” betong med luft och någorlunda lågt vct. Och då det är lite lutning, bör konsistensen inte vara för lös. Förslagsvis en C32/40 med 16 mm sten, vct 0,45 och 4,5% luft.

Om du är ovan att gjuta, kan det vara idé att ha lite retarder i betongen så du får lite längre tid på dig. Är det varmt ute kan betongen hårda ganska snabbt. Underlaget (mark, form, mm) bör inte vara vattensugande, och direkt efter avlutad gjutning lägg på en plast/presenning och håll fuktig gärna i ett par veckor.

Vill du göra ytan lite mer halksäker, kan du borsta försiktigt med en piassavakvast innan betongen börjat hårdna. Undvik gärna regn eller att spola vatten på den färska betongen, då detta försämrar slitstyrkan och frostresistensen.

Jag tror inte dina “rännor” blir isbana på vintern, då vatten förmodligen rinner av och inte kommer bli stående på dem.

Oskar Esping, tekn. dr. Thomas Concrete Group