Hem Arkitektur Mad Max och grottan

Mad Max och grottan

I Brevik i Tyresö finns en havstomt som borde lockat till något storslaget. Något som syns från Ingaröfjärden. Istället blev det en kamouflerad betonggrotta. Men då måste Mad Max hjälpa till.

Text: Roger Andersson. Foto: Henri Intonen.

– Arkitekter vill helst rita vita, stora hus som syns på långt håll. Jag ville rita ett hus som inte syns, säger Henri Intonen, vd på Nordiska Drömhus.

Därför blev det Betonggrottan, ett hus som följer berget där bara fönstren syns.

– Det är en yrkessjukdom att vara annorlunda. Och så vill jag vinna ett pris på Betonggalan, säger Henri Intonen.

Huset är på 63 kvadratmeter med 40 kvadratmeter boyta och är ett året-runt-boende som Henri Intonen själv bor i.

Företaget Nordiska drömhus startade han år 2003.

– Jag gillar att hitta speciella platser där utmaningen är att skapa ett hus som stämmer överens med omgivningen. Jag har hittat det bästa byggsystemet för att bygga originella hus som nästan inte kräver något underhåll. Det blir inte så många förstås, drömhus bygger man inte varje dag, säger Henri Intonen.

Detalj 1: Taklutningen
För att följa bergets lutning och för att spränga så lite som möjligt har taket fått en lutning på fem grader. Innergolvet, som ligger på en platta på mark, höjer sig i etapper. Sedumtaket förstärker känslan av att huset blir ett med berget.

Detalj 2: Fasaden
Fasaden består av fiberarmerad betong som klätts på en stålstomme. Betongen är infärgad i olika nyanser och har lagts på för hand. De olika nyanserna tar upp bergets färgskala. Innanför betongväggen finns ett lager med cellplast och innerväggarna består av gips och plywood.

Detalj 3: Betongbilen
För att kunna gjuta i skärgårdsterräng har Henri Intonen byggt en egen betongbil. Den bygger på ett chassi av en Volvo Viking från 1955 som användes av försvaret. En ditsatt blandare rymmer 1,5 kubikmeter betong som pumpas ut med en pump från Bobcat. Kranen är en Hiab och kapaciteten som når 100 meter och klarar 20 meter uppåt. Bilen, som döpts till Mad Max, har även en vattentank på 300 liter med värme och en Honda högtryckstvätt för rengöring.

Planritning
Klicka på bilden för större format


Henri Intonen Mer om Henri Intonen:
“Jag var sex år när jag hjälpte farsan på ett bygge för första gången, och 13 när jag byggde mitt första hus. Genom åren har jag jobbat som bilmekaniker, skogshuggare, brevbärare och trädgårdsmästare. Jag har kört lastbil och jobbat på fabrik. Min första egna firma startade jag när jag kom till Sverige 1984: Henkas fastighetstjänst. Det var ett extraknäck, och jobbet bestod i att borra titthål i dörrar.

Jag var 20 när jag kom till Viking Lines terminal på Stadsgården i Stockholm. Jag hade bara en resväska och en cykel med mig, och jag skulle till min syster i Vällingby. Jag kunde inte ett ord svenska, men jag satte mig på min cykel och längs vägen stannade jag med jämna mellanrum och sa: “Vällingby?“. Folk pekade åt alla möjliga olika håll men till slut, efter sju, åtta timmar kom jag fram.”