Hem Mixat Nu behöver vi våra inspiratörer!

Nu behöver vi våra inspiratörer!

Redaktören reflekterar

Vi borde ha ett pris till branschens stora inspiratör. Till någon som entusiasmerar och driver på oss. För det finns en seghet i branschen just nu. Då menar jag inte i produktionen, betongbranschen går som ett japanskt höghastighetståg just nu. Det säljs cement och klimatförbättrade tillbehör som aldrig förr.

Bostadspriserna ökar och det är svårt att få tag på bostäder. Mäklarna säger att det beror på alla skilsmässor nu när man jobbar hemifrån och kliar upp de där såren i varandra som inte hinner läka. Elementfabriker och pumpbilar går på högvarv och servar samhällsbehovet.

Nej, segheten finns på andra håll. Hemmajobbet och skärmmötena har malt ner kreativiteten till stenmjöl och de som har en egen motor har fått sirap i maskineriet. Man gör det nödvändiga, men helst inget annat. Jag märker det på mejlen som förut besvarades direkt av alerta informations- och marknadsansvariga. Jag märker det på utebliven respons på idéer och förslag som förut togs emot med intresse från chefer och vd:ar.

Det klafsar som på en lerig kostig i Roslagen en regnig Midsommar. Ett år av covid har skördat sina offer. Inte bara fysiskt, utan även psykiskt. Hur vaccinerar man sig mot sånt?

Det är nu vi behöver våra hjältar, de som kan lätta upp och bjuda till. De som kan ge oss lite mod, lite idéer, lite hopp. Finns de? Ja, visst.

På sociala medier ska ni följa Fredrik Player på Linkedin. Fredrik Player var nominerad till Årets Betongentreprenör förra året och gjuter mönstrad betong runtom i landet. Ibland i rosa hjälm. Hans inslag med drönare, filmer och inte minst vacker betong gör en glad.

Även Christoffer ”Kigge” Nilsson på Isobetong får en att le lite grann. Tokerier, skumbetong och yrkesstolthet varvas med stora långtradare och arbetsmyror. Linkedin även där.

På Instagram och betong.se ska ni givetvis följa Åsa ”Betongbruden” Karlström när hon rattar runt sin betongbil på öar, i stadskärnor och i regn och rusk. Det är betongbranschens egen realityserie och precis vad vi behöver som sällan eller aldrig kommer ut där betongen rinner och skvalpar i rännor och baskar.

Cementa firar 150 år. Det är kul. Det ska bli något stort av det i höst, nu bygger de upp stämningen med lite inlägg här och där och nya annonser och banners hos oss. Dåtid-nutid-samtid. Följ med på resan, det är upplyftande.

Som ni kanske märkt är det här en liten lista, en feel-good-lista, kanske en ljuspunkt på den igenmurade coronahimlen. Och har ni räknat rätt så har jag listat fyra inspiratörer. Vem blir då nummer fem?

Jo, Amanda Borneke, numer nationell hållbarhetskoordinator och specialist inom cirkulär ekonomi på Sweco. Hon har kaxigt tagit rollen som branschens hållbarhetsinspiratör och jag vet att ordet influencer är ovant hos oss. Men det är alltid fart och dammar betong om henne, hon bjuder till och är något annat. Såna behöver vi. Speciellt nu.