Hem Betongbruden Betongbruden och en typisk måndag

Betongbruden och en typisk måndag

punktering
Foto: Åsa Karlström.

BetongbrudenSvängde in på jobbet kvart i sex på måndagsmorgonen och möttes av ett platt framdäck på lastbilen…skit också.

Gick in till fabriken och förklarade läget och så ringde jag till chefen som redan visste om punkan, oklart hur men han är ju chef så det är väl hans jobb. Det bestäms att vi gör ett försök att ta oss till verkstaden för egen maskin istället för att de ska komma ut och fixa på plats. Det blir billigare och dessutom kan de laga vårt däck istället för att ge oss ett byteshjul.

Eftersom lastbilen har ett eget tryckluftsystem så kan man pumpa däcken själv så jag börjar leta efter luftslangen som ska finnas. Hittar ingen slang och för den delen inget uttag heller. En kollega kom förbi med sin slang och hittade uttaget också, det satt väl synligt mitt på den ena lufttanken, såklart. Kollegan susar vidare för att lasta och jag börjar skruva bort underkörningsskyddet för att kunna koppla luften.

Chefen ringer och meddelar att jag blir avlöst av en kollega så jag kan ägna dagen åt diverse ärenden och fixande med bilen istället, skönt. Talar om det för fabriken som blir glada. Startar bilen och fyller sedan däcket med tillräckligt med luft för att kunna smyga ner till verkstaden. Halvvägs till verkstan ringer chefen igen och säger att “jag vill inte stressa på men du skulle behöva åka till Hammarby och ge starthjälp åt en kollegas bil som är död”…

Efter en stunds väntetid på verkstaden är det dags för min bil och ganska snart hittar de en elak sten som har grävt sig ner genom ett av mönsterspåren. Däcket lagas och därefter kan jag bege mig till Swedol.

På vägen dit ringer jag chefen och kollar läget och då visar det sig att kollegan har fått hjälp så jag behöver inte tänka på det. Däremot får jag svänga förbi en sjuk kollega på vägen för att hämta hennes lastbilsnycklar och sedan lämna dem i Farsta.

På Swedol var planen att köpa skor och ett bakljusglas men chefen säger att han har glas så jag siktar in mig på skor. Hittar inget som känns riktigt bra men till slut fick jag i alla fall med mig ett par. Träffar fabrikspersonal från Betongindustri där, trevligt!

Möter upp chefen på fabriken i Hammarby och där kan vi konstatera att han har fel bakljusglas. Vi åker och käkar lunch och då överhör jag ett telefonsamtal mellan chefen och min förra chef där det påstås att jag har “släppt ut luften själv för att slippa jobba…”.

Efter lunchen åker jag tillbaks till Swedol för att köpa glaset. De har inga bakljusglas men jag fick en trevlig pratstund med en av Betongindustris slangpumpförare, populärt ställe det där!

Åker tillbaks till Farsta och gör lite småfix på bilen, lite smörjfett där det ska vara sånt, bytte någon lampa och fyllde på formolja. Kupéfiltret behövde blåsas ur så det fixade jag också (man kör i så dammiga miljöer att man brukar behöva blåsa ur luftfiltret flera gånger mellan de byts ut på servicen).

Lämnar lastbilen och sätter fart mot nästa Swedol. Där fanns det ingen Betongindustripersonal men de hade bakljusglas, fasen vad bra! Visserligen blev det en dag utan inkomst på min bil, men eftersom kollegan bytte med mig så jämnade det ut sig. Om vi bortser från verkstadsbesöket alltså. Och jag fick skor som inte släpper igenom vatten genom sulan, bara en sådan sak gjorde dagen rätt bra trots allt!

Åsa “Betongbruden” Karlström