Hem Betongbruden En vända med Betongbruden

En vända med Betongbruden

Jag tänkte att ni skulle få följa med på en resa till projektet:
04.45: Uppstigning
05.20: Startar bilen, loggar in i apparna och regga starttiden, stoppar in förarkortet i färdskrivaren. Lägger på formolja på den bakre delen av betongbilen och fyller vatten i vattentanken.
05.30: Backar under blandaren för lastning.
05.56: Blandning klar, kör ut bilen, dubbelkollar att det inte har runnit över något vid lastning, i så fall spolar man bort detta för att undvika spill på vägen.
05.58: Startar färden.
06.34: Frukost. Te och macka tillsammans med morgonradion, Mix Megapol just nu men jag gillar även Rix Morronzoo.



06.50:
Inser med ett fniss att om jag hade varit en lastbil hade jag varit en Volvo, mycket gnäll men funkar rätt bra ändå (Volvos lastbilar är ökända för ständiga felmeddelanden om allt och inget).
06.54: Kör i samma potthål som jag har kört i vareviga vända till projektet! Jag fattar inte hur jag kan missa det varje gång och funderar på skuggor eller smal väg som gör att fokus ligger på annat men ändå… irriterande.
07.01: Bromsa för dagens första ren.
07.05: Sjunger med i Savage Gardens ”Truly, madly, deeply” och känner mig hurtig som sjunger så här dags.
07.10: Har kört strax över en timme hittills och nu möter jag dagens fjärde bil. Skänker en tanke till kollegorna i ”Människobyn” och mängden bilar de möter. Känner mig nöjd.
07.25: Renar.
07.28: Fler renar och strax efter kommer den sjunde bilen, nu börjar det bli körigt!
07.36: Sol!!
07.47: Framme hos kunden, backar till och börjar lossa. Väggjutning 65 m3 idag.
08.06: Stopp i pumpen på grund av en skärva brunnen betong som ser ut att komma från min bil denna gång. Andra orsaker till stopp kan vara brunnen betong från fabriken eller stora stenar som ibland kommer med ballasten. Längst ut på pumpmasten har man en ändslang och före den en konformad rörbit. När det blir stopp är det oftast i den rörbiten så pumpföraren får koppla loss slangen och röret och sedan banka med slägga tills stoppet släpper. Vanligtvis plockar vi chaufförer bort sånt som kan orsaka stopp från pumpens balja men denna gång slank det igenom innan jag hann reagera, sådant händer tyvärr.
08.11: Stoppet fixat
08.20: Lossningen avslutas utan fler stopp, skönt!
08.24: Efter att ha spolat de bakre delarna av roterarens insida för att undvika att det bränner fast är det dags för hemfärd.
08.36: Första husbilen, slut på friden!
08.51: Renar
09.02: En mötande personbil helljusblinkar vilket oftast betyder renar i närheten. Strax kommer fler renar och en till bil, nästan lika rörigt som hemma! Eller inte.
09.11: Möter en personbil som kommer i rätt hög fart på fel sida i en skymd kurva. Hoppas att han blev rädd, det blev jag. Även om man kan tycka att idioter får skylla sig själva så vill inte jag bli inblandad i en olycka. Funderar på vår arbetsmiljö på vägarna en stund efter detta.
09.15:
Efter den kraftiga inbromsningen ser jag en personbil närma sig bakifrån. Jag brukar köra laglig hasighet på dessa vägar vilket långt ifrån alla personbilar gör så jag tänker att jag håller ett öga på om han ser ut att vilja komma förbi. Jag har ingen lust att förlora körtid på någon ”söndagsbilist”.
09.17: Närmar mig mitt ”stammispotthål”  och tänker att nu jäklar ska jag kolla vad problemet är. Det visar sig att det är inget riktigt potthål utan mer en tjälskada där asfalten är intakt men nersjunken, det gör att hålet/gropen inte syns om man inte verkligen kollar. Slutkört däri nu alltså.
09.20: Noterar att personbilen bakom ligger kvar på föredömligt avstånd och verkar nöjd.
10.08: Framme i Särna, tanka och köpa lunch innan vända nummer två. Personbilen parkerar också vid macken, aj då, nu kanske det bli gnäll tänker jag.
10.10: Privatbilisten kommer fram och berömmer mig(!) för att ha hållit ett bra tempo hela vägen. Jag blir paff men lyckas i alla fall svara att jag såg direkt när han kom ikapp och att jag hade koll på ifall han ville komma om. Glömde helt att berömma för avståndet. Blir väldigt glad och ringer chefen och berättar att jag fått beröm av en privatbilist, det händer inte ofta!
10.25: Tillbaks på fabriken, lite paus sedan dags för en ny vända till samma ställe.

Åsa ”Betongbruden” Karlström