Hem Hållbarhet En investering i framtidens fordon

En investering i framtidens fordon

Thomas Concrete Group investerar nu i sin första hundraprocentigt eldrivna betongbil. Den kommer att köras i Göteborg och beräknas minska avgasutsläppen med omkring 180 ton koldioxid under tio år.

Thomas Concrete Group första fossilfria investering är en Volvo FE Electric, den första serietillverkade betongbilen i Sverige.

– Vi ser investeringen som nästa steg i vårt hållbarhetsarbete och ett testprojekt för hela byggbranschen när det gäller att säkerställa hur en hundra procent eldriven betongbil fungerar i vardagen med alla de påfrestningar det innebär, säger Hans Karlander, Koncernchef på Thomas Concrete Group.

Volvo Truck Corporation och Thomas Concrete Group är överens om ett samarbete i transitionen mot mer hållbara transportlösningar. Lastbilen är framtagen för att möta ett växande krav på mindre utsläpp och buller, särskilt i känsliga storstadsområden. Den innebär ett stort steg mot mer klimatsmarta transporter.

Förutom minskad miljöpåverkan innebär eldriften även lägre ljudnivåer som tillsammans med den moderna och rymliga hytten bidrar till en förbättrad arbetsmiljö för chaufförer och andra som verkar i närheten.

– Detta är en viktig pusselbit i vårt sedan länge påbörjade och målmedvetna hållbarhetsarbete, som bland annat syftar till att vi ska leverera en helt klimatneutral betong år 2030, säger Hans Karlander, Koncernchef på Thomas Concrete Group.

Lärdomarna som koncernen får tack vare den nya helt elektrifierade betongbilen kommer man sedan att ta med sig till sina övriga marknader i USA och Europa.

Den eldrivna betongbilen kommer att utgå från koncernens dotterbolag, Thomas Betongs fabrik i Mölndal och i första hand leverera klimatförbättrad betong (Thomagrön) till olika byggprojekt i Göteborgsområdet.

Till att börja med ska ellastbilen användas till etapperna Korsvägen och Centralstationen i projekt Västlänken i Göteborg. Tillsammans är dessa Sveriges största byggprojekt någonsin med klimatförbättrad betong. Totalt minskar CO2-utsläppen med 36 000 ton för bara Centralstationen, jämfört med om konventionell betong hade använts.

– Eftersom detta är vår första serietillverkade eldrivna betongbil som vi levererar på den svenska marknaden känns det extra speciellt att den ska leverera en betong som ger ett avsevärt lägre klimatavtryck, säger Volvo Trucks vd Roger Alm.

Fordonet tas inom kort i bruk i stället för ett traditionellt dieselfordon. Volvo FE Electric har en räckvidd på cirka 200 km och den tänkta uppgiften omfattar körningar på runt 150 km per dag. Bilen kommer att laddas nattetid vid den nybyggda ladd-stationen vid Thomas Betongs anläggning i Mölndal.

– Med den här satsningen går vi i bräschen för hela branschen inför den stora omställningen till fossilfria betongbilar, säger Hans Karlander.