Hem Betongbruden Betongbruden i halka och snö

Betongbruden i halka och snö

Foto: Åsa Karlström.

BetongbrudenDet hade varnats för snö och jag som inte gillar att köra lastbil i halka började oroa mig redan kvällen före.

Vi hade körning till Projektet 12,6 mil bort och den vägen dit är smal och full av backar som i min värld känns snudd på vertikala så fort det varnas för snö. Planen var att jag skulle köra två vändor men det ändrades så att jag skulle köra en, väldigt skönt.

Vaknade på morgonen och det snöade givetvis, det låg redan ett lager på marken och temperaturen låg runt nollan, fy tusan. Backade under blandaren och medan vi lastade ringde kunden och avbröt gjutningen. Gissa vem som INTE blev besviken!

Jag hade tre kubik i bilen som jag fick kassera medan fabriken ringde runt och kollade om någon kund som skulle ha betong senare i veckan kunde ta emot nu istället. En kund fanns det som ville ta emot så det såg ut som att jag skulle åka på att köra till Idre.

Jag hade varit ut en sväng på byn och insett att jag aldrig hade klarat att köra till Projektet i det väglaget så det var bara ren tur att det blev avblåst. Tyvärr kändes det inte bättre att halka iväg till Idre heller, eftersom det är backigt där också.

Vi satt ett gäng i blandarrummet och pratade och jag förklarade att jag inte bara tycker att det är obehagligt (vilket de flesta gör) utan att jag av olika skäl är rädd på riktigt.

Personbil är inga som helst problem, det är när lastbilen ger sig iväg på egna äventyr och det knappt finns plats för att ens försöka göra något som det blir lite för spännande. Men det var ju bara att gilla läget och ta det försiktigt tänkte jag.

När bilen som stod på lastning var klar och det var min tur sa en av de andra chaufförerna att han skulle backa under. Han tog mitt lass så jag slapp, jäklar vad glad och tacksam jag blev för det! Pratade med han som blandar om det senare och han sa att eftersom det fanns bilar så behövde han ju inte mig, så det är klart att jag slapp.

Man kan tycka
att jag borde öva på att köra i halka med lastbil men efter 13 år som lastbilschaufför är jag fortfarande lika otrygg, det är alltså inget som går att jobba bort.

Och häruppe, där jag normalt inte kör alls finns det ingen som helst poäng med att jag utsätter mig för det obehaget. Hemma är det vanligtvis inga bekymmer alls, eftersom det är backarna som är problemet när det är halt och de har vi i jämförelse inte så många av i Människobyn.

Jag spolade bilen, noterade att den läckte luft så jag fick krypa omkring lite för att hitta varifrån. Det var en ventil som behövde bytas men det var inte akut. Det är bland annat bromsarna som sköts av tryckluftssystemet så har man en luftläcka kan det vara ett problem. Med för lågt lufttryck låser sig bromsarna och man kommer ingenstans.

Efter det smörjde jag lite nipplar och sedan blev det lite jobb med avvikelserapporter som ska skrivas åt ett par kollegor. Tack vare en del tur/andras otur och väldigt snälla kollegor blev det en bra dag trots allt.

Åsa ”Betongbruden” Karlström